Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Et si on caousait Gallo
Publicité
Et si on caousait Gallo
Archives
Derniers commentaires
Et si on caousait Gallo
22 juillet 2009

Les batt'ries d'blé

                                    Les battries d’blé

                             Sam’di dernier, jé sont r’tournées sue les lieux dé note enfance . ç’a faisait bin longtemps qué j’n’avions pas r’veue, tout lla. Ça m’fit r’penser à tout c’qué j’avions vétchiu dans l’temps.

D’abord jé vites qué les soues avaient été abatues. Lé pur,  iouc on aller peusser l’iaue, était couvert, dé la sorte i d’vait ête moins dang’reux ; mais c’est l’haugeard qui attiri ma veue. I n’avait pas ténant changé, tout juste tchiocs aglos pour boucher l’arriêre, mais l’dévant il l’tait comme d’aute fâs. Ça m’fit nous r’vâs sue l’aire à batte.

  Jé m’rappelle les matins d’Aaut , iouc Bourmaux arrivait o sa batteuse, et l’ô plantait  au milieu d’l’aire  à batte, ça d’mandait du temps , deux heures vantiée bin. Quand il avait fini , i v’nait bouère son mic, i beuvait pâs grand cide, était eune pétite nature , comme disait note monde.

<<Pourvu qui n’chérait pâs d’plée a c’t’erciée, pasqué jé m’démande comment qu’j’arrivrais a pôsser tous mes clients>>

Est bin vra, qui l’tait tout seu sue la commune a ava la sacré machine à batte.

Sans_titre

Quand arrivait dix heures, les vouèsins et ceux qui s’entraidaient, arrivaient ; I beuvaient lou café et bin vite i fallait aller sue l’aire. Châtiin avait sa place, les couéffes à couper les hares, ou à la sécouette pour trier la paôille  des gâpâs , eune aute à les porter (les gâpâs) et eune ou deux autes sue l’tas d’blé.

Les hommes ieux étaient à fourrer lé blé dans la termée et envouèyer vers la batteuse, deux autes à porter la paôille, deux autes sue la mâ et cor deux pour porter les sacs dé grains. J’les voué cor, i z’avaient tous lous mouchoués autour du queue , les femmes do lous chapiaux d’paôilles et les hommes o lou castchiettes.

La battrie commençait : et braü et braü, à chôque fâsque la machine avalait eune brassée d’blé, j’ai tourjous en tête lé bru là.

Et nous les garçaôilles on ‘tait là a r’garder.

Mais not’ monde nous avait trouvé d’l’otchiupâtion ? do mon p’tit frêre Jean- Pol, j’étions chargés dé porter à bouêre es battoux ; C’était facile , j’avions l’orde dé n’pâs les laisser sans bouèsson, i avait trop d’poussiêre, et en pue en Aaut i faisait chaoud !

Comme i l’taient pue ou moins une tchinzaine sue l’aire, lé temps d’faire lé tour dé tous les battoux , jé pouvions bin r’commencé note tournée.

Quand arrivait médi, médi et d’mie, maman applait à manger, lé temps qué tout c’qu’était dans la machine arrait arrivé à l’aute bout, qué les femmes sé s’raient essuyées la goule o lou mouché d’pouchette, s’laver un p’tit les mains, tout l’monde pôssait à table.

Là, c’tait l’joue du bon frich’ti, dans toutes les fermes,les couéffes sé faisaient eune honneûr dé faire mieux qu’les autes. I avait des pouliaux , des lapings, même du rôti d’pourcet qui tiésaient dans la marmite o des cârrottes, comme ça i avait pue d’sauce, pour arroser les patate à la p’luche.

Est pour ça nous les garçaôilles on attendait l’jour là, do eune envie qué jé n’pourrâs pâs dire ; pensez don, quand on n’tait dans certaines fermes , i nous faisaient du riz o  du couli, même du flan d’oeu, i an n’avait point souvent cez nous (sauf si j’avions du monde, pour bin les r’céva), pasqué fallait garder lé lait pour faire du beûrre, on n’tait dans un p’tit endré.

Lé r’pâs s’finissait , lé monde avaient bin mangé et bin beue, en fait i z’avaient beue du cide, un verre dé vin , et lou mic arrosé d’eune bonne rouspinette !

Is’lévaient dé table, en torchant loue goule do l’ r’vers dé lou  main, en pliant lous coutiaus qui r’mettaient dans lous pouchettes et certains rotaient sans vergogne, quand c’était pâs aute chôse, tout ça c’est i pâs naturel !

Chôcun r’pernait sa place, et tout r’partait. Au bout d’eune dém’hieur, maman nous applait :

<<Et, péties, n’oubliez pâs les battoux !>>

J’savions bin c’qué ça voulait dire ; j’courions à la chandpleure o l’pichier, eune fâs rempli j’commencions note tournée. Jean Pol, ténait la moque et ma j’la remplissâs .

Comme lé soula cognait dé pue en pue dû, j’avions du succès do note cide. Malgré tout, il en restait tourjous un p’tit dans l’fond, et bin on n’lé j’tait pâs, on sé l’partageait.  Oh ! on n’avait qu’eune pétite lichette à chôque tournée, tchiqu’est qu’ça ? Et pis ! personne né l’savait.

Vers 5 heures au soula, on ercionnait ou on côlâtionnait, ça n’durait qu’eune démiheure, mais i z’avaient faim !

Sitôt la panse remplie, ça r’partait, et nous aussi.

Jé m’démande combin d’tournées qué j’pouvions bin faire, sitôt qué on en avait fini eune on r’commençait(surement toutes les vingt minutes, ça en faisait tout comme)

Ian, mais note gosier n’tait lu des vieux !

Personne né nous a empêcher d’bouère. I’avait un jiènne homme qu’avait la ch’mise trempée sue son dos, maman m’dis << vas t’en don, li chercher eune chémise propre, démande à sa tante , o va t’en donner eune>>

Jé fus  en vélo au Haut Besnard , un km dé cez nous. Mais jé n’pris pâs d’sac ni rin. Quand j’eue la ch’mise, j’la roulis sous l’bras et mé v’la r’partie. En allant j’avâs monté la côte , en r’vénant fallait lâ r’descende ? la route était juste empierréee , jé n’sais pâs comment , jé deue pôsser sue eune roche, tourjoue est i qué mé v’la tchiulbutée, dévant l’danger , j’deue essayer d’freiner,mais c’était l’frain avant, j’pôssis par déssus l’guidon, a moins qué cé s’rait la ch’mise qui sé s’rait prise dans les rayons , vantiée bin aussi les p’tites lichettes qué j’avâs l’ché toute la r’ciée.

Jé sangnâs, maman m’nettouèyit do d’la goutte, i avait pourtant un biau trou, pisqué j’en porte côr la marque ané !

Les battous étaient à table pour la dernère fâs, on avait fini d’bonne heûre, on pouvait faire les nicolaôiles !

                               

Publicité
Publicité
Commentaires
A
du côté d'Hénansâ y disent eune ch'minse<br /> y dirint d'méme : "qué cé s’ré la ch’minse qui sé s’ré prinse dans les réyons"
Répondre
Publicité